LES INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES

Entendre què és i com funciona la intel·ligència humana, han estat qüestions que la psicologia s’ha plantejat des dels seus inicis. Les respostes que s’han anat trobant han estat diverses i, molt sovint, contraposades. En aquest sentit, podem trobar estudis que conceben la intel·ligència com a unitària, és a dir, com una capacitat única i indestriable, al costat d’altres que consideren que la intel·ligència humana està formada per diverses capacitats.
En el marc d’aquestes últimes apareix la teoria de les intel·ligències múltiples. Aquesta teoria, formulada per Howard Gardner, considera que la intel·ligència humana s’explica més bé com un conjunt d’aptituds o capacitats que no pas com una capacitat unitària. Concretament, Gardner diferencia vuit intel·ligències:
-Lingüística: relacionada amb la lectura i la capacitat d’explicar històries.
-Logicomatemàtica: que ens permet resoldre problemes aritmètics o de lògica.
-Espacial: que utilitzem quan interpretem un mapa o estem fent un puzzle.
-Cineticocorporal: relacionada amb el control del moviment i l’expressió del propi cos
-Musical: relacionada amb la facilitat per tocar un instrument, afinar quan es canta o seguir un ritme.
-Naturalista: que ens permet distingir i classificar elements del medi natural.
-Intrapersonal: relacionada amb el coneixement d’un mateix.
-Interpersonal: que permet relacionar-se i entendre als altres
Gardner considera que aquestes capacitats són independents entre si i que la combinació d’intel·ligències ens fa persones úniques i, en certa manera, excepcionals: capaces d’enfocar i resoldre problemes i situacions com ningú altre.
Un altre aspecte clau de la teoria gardneriana és que aquestes capacitats no són estàtiques, sinó que gràcies a la interacció amb l’entorn podem millorar les intel·ligències en què no destaquem tant. Aquest aspecte és especialment rellevant per a les persones que ens dediquem a l’educació i permet obrir línies d’investigació centrades en la recerca d’estratègies encaminades a desenvolupar al màxim totes les intel·ligències dels nostres alumnes.

Núria Padró

Comentaris